Wie nie waag nie, wie nie wen nie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Julian Schelfhout - WaarBenJij.nu Wie nie waag nie, wie nie wen nie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Julian Schelfhout - WaarBenJij.nu

Wie nie waag nie, wie nie wen nie

Door: Julian Schelfhout

Blijf op de hoogte en volg Julian

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Welcome back voor iedereen die weer de moeite neemt om weer eens een sterk verhaal te lezen van deze blonde jongen in Zuid-Afrika!


''Wie nie waag nie, wie nie wen nie..'' Een Nederlands gezegde dat in het Afrikaans zo te lezen valt. En zo is het natuurlijk, wie niet waagt zal nooit winnen dus dat is ook de eerste gedachte die ik bij deze stage heb. Uiteindelijk blijkt het hier natuurlijk gewoon ontzettend gaaf te zijn maar daarover later meer. Nu eerst nog even ''kort'' naar de voorbereiding op deze reis. Na alle afscheidsfeestjes (bedankt nog voor het komen! ) die overigens allebei super gaaf waren was het zo’n dag of vijf voor vertrek wel ongeveer tijd om de spullen in te gaan pakken. Een beetje gek, maar om te wennen aan het feit dat ik naar Zuid-Afrika zou gaan had ik een paar dagen daarvoor alvast de reistas op mijn bed gelegd om al een beetje in de sfeer te komen. Alleen waar ik normaal gesproken erg effectief ben in het inpakken, was het nu nog knap lastig om de juiste dingen mee te nemen. Toch nog een extra broekje? Heb ik wel genoeg sportshirts? Een kleine greep uit alle vragen die bij het inpakken door mij hoofd schoten. Maar zoals altijd, komt het eigenlijk altijd wel goed!

En dan, 18 februari. Dag van vertrek. Oké waar ik de dagen voorafgaand nog dacht van dat ik het wel even ging flikken kreeg ik op het laatste moment toch even het besef dat het toch wel allemaal heel definitief is. 4,5 maand of wel een dag of 140 weg uit Nederland naar een nog onbekende bestemming. Of nou ja.. onbekend de accommodatie had ik al mooi op het internet kunnen zien en ik moet zeggen het valt niet tegen. De nacht voor vertrek toch niet helemaal lekker geslapen maar bij het opstaan ’s ochtends was daarvan niks meer te merken. Ik heb er zin in! Na een leuke autorit met mama en Iris (‘’Julia, Julia, Julia ja..’’) kon het avontuur op Schiphol beginnen. Het inchecken van de grote bagage is in vergelijking tot het afscheid nemen als makkelijk te beschouwen. Geloof me, maar daar op Schiphol heb je het gevoel alsof je net uien hebt staan snijden. Automatisch rode ogen met wat traanvocht was dan ook inbegrepen. Ach, het blijft toch je familie hé. Tuurlijk ga ik die missen! Goed afscheid was genomen en de vliegrreis kon begonnen. Nog even snel na de eerste ‘connection-flight’ in London Heathrow een goudgele rakker gekanteld en daarna met de metro (ja really) naar de gate. Zo’n 11 uur durende vliegreis naar in eerste instantie Johannesburg moet natuurlijk wel een beetje ontspannend verlopen. Na het overleven van deze vlucht, nee het was niet overleven, het was genieten. Wauw, comfort tot en macht 46 (of 47, wat je zelf wilt)! Na de laatste overstap zal het lokale tijd 13 uur zijn geweest dat ik de eerste voeten aan de grond kon zetten in het mooie Zuid Afrika. Het kon overigens ook 12 uur of 14 zijn want waar ik ook keek overal waren er andere tijden te lezen. Oh ik moet nog even zeggen dat ik het boek met alle verhalen heb gelezen! WAUW WAUW en nog eens WAUW! Wat een ontzettend leuke en uiteenlopende verhalen. Jullie zijn geniaal! DANKJEWEL

Het ontvangst was leuk samen met Sare werd ik opgehaald door Dominique Scott (roepnaam: Dom) en twee andere vrijwilligers van UTS (United Through Sport). Direct al een leuke eerste indruk nadat we bij de accommodatie ook de andere vrijwilliger hebben ontmoet. Allemaal aardige mensen of te wel een zeer gezellige kroeg! Vooralsnog nu we nog niet gewerkt hebben kunnen we nog even het goede leven leiden. Want ja, er is een zwembad! CHECK. Een goedkope bar achter in de tuin! CHECK. En last but no least de sponsor van deze blog, namelijk WIFI! CHECK. Oké na een iet wat slappe kipburger en Afrikaanse friet al avondeten gingen we later op uit in een club. Erg leuk als er zoveel verschillende culturen bij elkaar komen. Dat zorgde vanzelfsprekend voor een leuke avond. De evaluatie na gisteravond. Julian interviewt Julian. ‘’Hebben we genoten van de drank? Jazeker we hebben genoten van de drank. Want dat mag!’’ Einde interview. Vandaag eerst lekker in mijn bed uitgeslapen. Ligt toch wat lekkerder dan de bank waarop ik in slaap viel. Oei.. Om vervolg te geven aan dit mooie begin van de dag zijn we naar de ‘shopping-mall’ geweest om een Zuid-Afrikaanse telefoon met simkaart te kopen. Beltegoed noemen ze hier ‘airtime’ en voor zo’n 30 rand ben je wel even onder de pannen. Op moment van schrijven zit ik even in de chill lounge deze blog te schrijven maar iets mijn voorgevoel zegt dat ik zo even de aangename tempratuur ga benutten met wat zonnestralen op mijn witte huid. Bij deze houd ik het dan ook voor gezien voor nu even! Mocht je nog ergens benieuwd naar zijn laat het dan even weten in een reactie. Ik kan niet alles tegelijk met jullie delen dus ik kan mij voorstellen dat ik iets ben vergeten te zeggen.

Tot volgende blog!

Lobi voor iedereen in Nederland.

  • 20 Februari 2015 - 16:37

    Je Zus:

    Superleuk Juulie!!
    Klinkt heel goed allemaal. Enjoy!

  • 20 Februari 2015 - 16:37

    Je Zus:

    Superleuk Juulie!!
    Klinkt heel goed allemaal. Enjoy!

  • 20 Februari 2015 - 16:38

    Je Zus:

    Superleuk Juulie!!
    Klinkt heel goed allemaal. Enjoy!

  • 20 Februari 2015 - 17:00

    Tara Vos:

    klinkt super lekker allemaal! Heel veel plezier samen :D

  • 20 Februari 2015 - 17:58

    Pap:

    Klinkt goed allemaal. Ik ben al een beetje jaloers. Waneer ga je met de stage beginnen? Veel plezier en succes nog! X

  • 20 Februari 2015 - 18:20

    Noud/janine:

    klinkt nu al goed! Veel plezier in Z-a en geniet er van.

  • 20 Februari 2015 - 18:23

    Joopie:

    Jazeker! Want dat mag allemaal!

  • 20 Februari 2015 - 20:05

    Anne:

    Hey Juul, leuk verslag...ik ga je de komende tijd volgen hahah...weet zeker : dit wordt een mooie tijd voor je !

  • 26 Februari 2015 - 10:52

    Eveliene Annink:

    Heey Juul, had je verslag al gelezen, maar wilde nog even reageren! Blijf s.v.p. zo schrijven zoals je nu schrijft leest heerlijk weg! En wat heb jij het zwaar daar, mooi weer, goedkope drankjes en een zwembad hallo! Jaloers hier! Genietse toppertje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid-Afrika

Zie eerste reisverslag!

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2015

Bring me back home

26 April 2015

Die lewe is mooi

10 Maart 2015

Vir seker

20 Februari 2015

Wie nie waag nie, wie nie wen nie

10 Januari 2015

Baie pret en wees versigtig!
Julian

Ooit eens een motto op het internet gelezen, namelijk: 'de eerste pannenkoek mislukt altijd' en vanuit die gedachte ga ik nu mijn reis/stage in Zuid-Afrika beleven. Hoe het wordt? Geen idee! Of ik er zin heb? Tuurlijk! Ek sal jou ‘n brief skryf.

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 4292

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 30 Juni 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: